Dag 4 25/12/2023

25 december 2023 - Bellano, Italië

Goeie morgen

We ontwaken met een schilderachtig uitzicht. Tijdens het ontbijt merken we enkele kano vaarders op. De zon schijnt op het water en het dorpje waar we gisteren waren weerspiegelt in het water, met de bergen op de achtergrond.

We bekijken elke dorpjes die we kunnen bezoeken. Bellagio staat aangeschreven als een schilderachtig dorpje. We vinden een staanplaats zo'n half uurtje wandelen van het centrum. Het is Kerstdag vandaag en net zoals bij ons thuis is alles gesloten. maar dat vinden we helemaal niet erg. Het dorpje is op zich al mooi genoeg om ons op onze wenken te bedienen. Eens aangekomen bij het water vinden we zelfs een restaurant die geopend is. Alles zat wel boemvol, maar na een kwartiertje wachten konden we een tafeltje bemachtigen. De zon kwam stilletjes aan op het terras piepen, maar net niet genoeg om ons helemaal op te warmen. Met het eten van het sterrenrestaurant achter onze kiezen wandelen we terug in de zon het dorpje kriskras door terug naar de camper. Papa vond een plaats met een uitzicht om te overnachten.  Toen we aankwamen in Magreglio waren we verrast te zien dat er een fietsmuseum was. Dit was door de feestdag gesloten, maar in het kapelletje op de heuvel hingen de vele foto's van overleden wielrenner. In het kapelletje hingen ook truitjes en fietsen op van verschillende wielrenners, bijvoorbeeld Eddy Merckx. Mooi om te zien. Ook het uitzicht rondom de kapel is prachtig. De parking vinden we maar niets om er te overnachten. We besluiten een andere plek te zoeken mss iets dichter bij het meer. In Bellano vinden we net langs het water een plaats. Het is ondertussen al donker, maar al de lichtjes lonken ons naar buiten. Het stadje is muisstil, maar supermooi. De maken een fikse wandeling. Er staan enkele kraampjes waar je een muntje kan insteken en dan beginnen allerlei lichtjes te branden, muziek te spelen en wel honderden kleine figuurtjes te bewegen. Mooi om te alles in detail te bekijken. Ook de rest van het dorpje is versiert, tot de de kleinste straatjes toe. Je kan er ook een kerstwandeling doen, waar we tijdens onze avondwandeling al een groot deel van zien. Echt leuk dat er hier aan de kinderen gedacht wordt. Het is uiteraard vandaag gesloten, wel spijtig. We gaan terug naar de camper en nestelen ons in de warmte. We spelen nog eens het spelletje 'geen ja, geen neen' en kijken nog even naar de tv. Onze ogen beginnen toe te vallen en besluiten in ons bedje te kruipen.

Slaapwel en droom zacht.